GR / EN
Sayat_Nova_SP-SCR_8AAGFF_3
  • Προβολή
  • Φωτογραφίες
  • Tags
  • Πρόγραμμα

Ταινία λήξης: Το χρώμα του ροδιού

Home  /  Ειδικές προβολές  /  Ταινία λήξης: Το χρώμα του ροδιού

Sayat Nova/Nran Guyne

The Color of Pomegranates

 

Μυθοπλασία/Fiction, Αρμενία/Armenia, 1969, 77΄

DCP, Έγχρ./Color, με ήχο/sound

(στα Αρμενικά /in Armenian) Αγγλικοί υπότιτλοι/English Subtitles

Σκηνοθεσία-Σενάριο/Direction-Screenplay: Sergei Paradžanov

Φωτογραφία/Cinematography: Suren Šachbazjan

Καλλιτεχνική Διεύθυνση/Art Direction: Stepan Andranikjan, Michail Arakeljan

Μοντάζ/Editing: Marija Ponomarenko

Μουσική/Music: Tigran Mansurjan

Κοστούμια/Costumes: Elena Achvledjani, Iosiv Karalov, Jasmine Sarabjan

Παραγωγή/Production: Alexander Melik-Sarkisian

Ηθοποιοί/Cast: Sofiko Čiaureli, Melkon Alekjan, Vilen Galustjan, Georgij Gegečkori

Προέλευση κόπιας/ Print source: Cineteca di Bologna, The Film Foundation’s World Cinema Project

Αποκατάσταση/ Restoration: Cineteca di Bologna & The Film Foundation’s World Cinema Project σε συνεργασία με το/in association with Τhe National Cinema Center of Armenia and Gosfilmofond of Russia σε χρηματοδότηση του/funded by Material World Charitable Foundation & The Film Foundation

«Δεν ήταν το θέμα –η σύγκρουση με τον τσάρο, η σύγκρουση στο δικαστήριο, ο εξοστρακισμός του ποιητή από το παλάτι, η κοσμική ζωή, το μοναστήρι–, δεν είναι αυτά τα ζητούμενα του σεναρίου μου, αλλά τα χρώματα, οι λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής που συνόδευαν την ποίηση. [...] Κι ύστερα η σκέψη: ο λαιμός μου έχει ξεραθεί, είμαι άρρωστος. Ο ποιητής πεθαίνει. Όλα είναι τόσο απλά, ξεκάθαρα, όπως στη μοίρα ενός μεγάλου ποιητή, ενός ashugh, ενός τροβαδούρου». Σ. Παρατζάνοφ

 

Μεταξύ των δύο εκδοχών, η αρμενική εκδοχή του 1969, παρότι προϊόν σοβιετικής λογοκρισίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον τίτλο, τις αναφορές στον ποιητή και την προσθήκη νέων τίτλων στα κεφάλαια, αποτελεί την πιο κοντινή στο όραμα του σκηνοθέτη. Στη ρωσική εκδοχή, ο σκηνοθέτης Σ. Γιούτκεβιτς, επανέφερε τις αναφορές στον ποιητή, κόβοντας ωστόσο μαζί με τις επίμαχες για τη λογοκρισία σκηνές μερικές από τις πιο “εξωτικές” εικόνες της ταινίας.

Η σάρωση σε 4Κ κι αποκατάσταση του πρωτότυπου αρνητικού 35 χιλιοστών της αρμενικής εκδοχής έγιναν στο Gosfilmofond και το L’ Imaggine Ritrovata. Η αποκατάσταση του ήχου βασίστηκε στην πρωτότυπη μαγνητική μπάντα ήχου που διατηρούνταν στην Gosfilmofond και την κόπια του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου της Αρμενίας. Η ρωσική εκδοχή της ταινίας επίσης αποκαταστάθηκε.

Σεργκέι Παρατζάνοφ (1924-1989)

Γεννημένος από Αρμένιους γονείς στην Τιφλίδα και με σπουδές στη Σχολή Κινηματογράφου της Μόσχας με δάσκαλο τον Ντοβζένκο, ο Παρατζάνοφ ήρθε σε ρήξη με τις αρχές του σοσιαλιστικού ρεαλισμού με τις Σκιές των ξεχασμένων προγόνων (1964). Παρά τη διεθνή αναγνώριση της ταινίας του Το χρώμα του ροδιού (1969), καταδικάστηκε το 1974 σε φυλάκιση λόγω των πολιτικών του φρονημάτων και των σεξουαλικών πεποιθήσεων. Μετά από 15 χρόνια στη μαύρη λίστα, ο Παρατζάνοφ θα γυρίσει τελικά τα Ο θρύλος του κάστρου του Σουράμι (1985), Πιροσμάνι (1986) και Ασίκ Κερίμπ (1988). Η αυτοβιογραφική ταινία του Εξομολόγηση (1989) δεν ολοκληρώθηκε λόγω του πρόωρου θανάτου του.

 

 

 


Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. To 8o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας διοργανώνεται από τη Ταινιοθήκη της Ελλάδος με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης & εντάσσεται στο ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2007-2013.